آسم و راه های مبارزه با آن

تاریخ ارسال : 4/16/2022 2:56:02 PM

بارها شده که در میان خانواده یا بستگان و دوستان، در خیابان و یا مترو و اتوبوس و هواپیما، و به ویژه در میان فضاهای شلوغ و بسته و تنگ، شاهد حمله آسم به یک نفر در اطرافمان بوده ایم. میزان استرس ونگرانی ناشی از ناآگاهی ما در برابر چنین حمله وحشتناکی موجب می شود که نتوانیم به خوبی و درستی در آن لحظه حساس به بیمار کمک کنیم. زیرا شرایط بیمار در آن لحظه مشابه زمانی است که فردی در میان دستان ما درحال مرگ است و هیچ کاری از دست ما بر نمی آید. در صورتی که اگر کمک های اولیه حمله آسم را بلد باشیم دیگر وحشت زده نخواهیم شد.

زمانی که عضلات اطراف ریه ها و راه های ورود و خروج هوا از ریه سفت و سخت و یا به شدت منقبض شوند حمله آسم اتفاق می افتد. در این صورت نشانه های زیر قابل رویت خواهند بود:

تنگی نفس، خس خس سینه، سرفه شدید در هنگام دم و بازدم
سرفه های شدید و بدون توقف
تنفس  و دم و بازدم بسیار سریع و آزاردهنده
احساس درد و فشار در قفسه سینه
سفت شدن عضلات گردن و قفسه سینه
ناتوانی در صحبت کردن
احساس اضطراب و وحشت
رنگ پریدگی و عرق کردن
آبی شدن لب و یا ناخن ها
این نشانه ها در بیمار و بدتر شدن علائم با وجود اینکه از داروهایش نیز استفاده کرده می تواند بسیار حساس باشند. پس با دیدن چنین علائمی فوراً با اورژانس تماس بگیرید.

علائم آسم
تنگی نفس
سرفه
صدای خس خس در هنگام نفس کشیدن
احساس سفتی در قفسه سینه
سرماخوردگی مکرر و طولانی
مشکلات تنفسی یا تنفس سریع
پیشگیری از آسم
برای بهبودی بیماری بهتر از به محلی با آب و هوای مناسب نقل مکان کنید.
برای جلوگیری از سفت شدن ترشحات برونش از مایعات کافی استفاده کنید.
استنشاق هوای دارای رطوبت 100 درصد و گرمای 37 درجه سانتیگراد برای پیشگیری از حملات آسم موثر است.
در معرض تغییرات ناگهانی دما قرار نگیرید.
در هوای سرد صورت و بینی خود را بپوشانید.
از ورش های تنفسی که توسط پرستار یا فیزیوتراپ آموزش داده می شود، برای خروج ترشحاتی که در مسیر راه های تنفسی هستند، استفاده کنید.
از ایجاد عفونت و سرماخوردگی پیشگیری کنید.
بعد از استفاده از اسپری امکان بروز سرفه، گرفتگی صدا، تحریک گلو و خشکی دهان وجود دارد
به دلیل داشتن اثرات قلبی و عروقی، بیماران سالخورده باید درباره مصرف داروهای ضد آسم با پزشک خود مشورت کنند.
در فصل پاییز، در مورد تزریق واکسن آنفولانزا و پنومونی با پزشک خود مشورت کنید.
در صورت تغییر رنگ خلط، غلظت خلط، افزایش سرفه، سنگینی سینه و … با پزشک خود تماس بگیرید.

ثبت نظر